تصفیه حساب

تصفیه حساب

سید نعمة الله جزائرى در انوار نعمانیه باب احوال بعد از مرگ مى نویسد: که در اخبار است مرد مستمندى از دنیا رفت و از صبح که جنازه او را بلند کردند تا به شام از دفنش فارغ نشدند بواسطه کثرت ازدحام و انبوه جمعیت بعدها او را در خواب دیدند، پرسیدند خداوند با تو چه کرد؟ گفت خداوند مرا آمرزید و نیکى و لطف زیادى درباره من فرمود، ولى حساب دقیقى کرد، حتى روزى بر در دکان رفیقم که گندم فروشى داشت نشسته بودم با حال روزه ، هنگام اذان که شد یک دانه از گندمهاى او را برداشته و با دندان خود دو نیمه کردم ، در این موقع بخاطر آمدم که گندم از من نیست آن دانه شکسته را بر روى گندمهاى او افکندم خداوند چنان حسابى کرد که از حسنات من به اندازه نقص قیمت گندمی که شکسته بودم گرفت .

منبع:- انوار نعمانیه ، باب احوال بعد از مرگ

 



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: مرگ , حق الناس , حسابرسی آخرت
[ ۱۳٩۱/۳/۳٠ ] [ ۳:٥٦ ‎ب.ظ ] [ مهدی قاسمیان ]

غزلی از حافظ در مدح پیامبر اسلام

غزلی از حافظ در مدح پیامبر اسلام

 

ستاره بدرخشید و ماه مجلس شد

دل رمیده ما را رفیق و مونس شد

نگار من که بمکتب نرفت و خط ننوشت

بغمزه مسئله آموز صد مدَرس شد

ببوی او دل بیمار عاشقان چو صبا

فدای عارض نسرین و چشم نرگس شد

بصدر مصطبه ام می نشاند اکنون دوست

گدای شهرنگه کن که میه مجلس شد

خیال آب خضر بست و جام اسکندر

بجرعه نوشی سلطان ابوالفوارس شد

طرب  سرای محبَت کنون شود معمور

که  طاق  ابروی یارمنش مهندس شد

لب از ترَشح می پاک کن برای خدا

که خاطرم بهزاران گنه موسوس شد

کرشمه تو شرابی بعاشقان پیمود

که علم بیخبر افتاد و عقل بیحس شد

چو زر عزیز وجودست نظم من آری

قبول دولتیان کیمیای این مس شد

ز راه میکده یاران عنان بگردانید

چرا که حافظ ازین راه رفت و مفلس شد



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: پیامبران و ائمه (علیهم اسلام) , حافظ
[ ۱۳٩۱/۳/٢۸ ] [ ٩:٤٢ ‎ب.ظ ] [ مهدی قاسمیان ]

خواص خاکشیر

خواص خاکشیر

 نروید بر زمین هرگز گیاهی

                                   که ننوشته ست بر برگش دوایی (نظامی)

 خاکشیر یا خاکشی یا شفترک یا خاکشور یا خاکژی گیاهی است از تیره صلیبیان به ارتفاع 20 سانتی‌متر الی یک متر که به طور خودرو در باغ‌ها و صحراها می‌روید. دارای برگ‌هایی با بریدگی زیاد و گل‌های زرد روشن از تیره شب‌بو می‌باشد. از نظر تنوع دو نوع دارد؛ یکی تلخ که دانه‌های آن ریز و رنگ‌هایش مایل به سرخی است و گونه دیگر شیرین که دانه‌های آن بزرگ‌تر بوده و رنگش سرخ تیره می‌باشد. هر دو نوع گیاه یاد شده در اغلب نواحی ایران مخصوصاً دامنه‌های جبال البرز و در بیابان‌ها رشد می‌کند.
خواص کلی و درمانی
1- زخم‌ها و جراحات را التیام می‌بخشد.
2- در رفع اسهال روده و خونی و از بین بردن ترشحات زنانه و آب آوردن نسوج می‌توان استفاده کرد.
3- دانه‌های خاکشیر اندکی ضدعفونی کننده، ضد کرم و تب بر هستند.
4- ملین و خنک کننده با آب سرد است.
5- بذر آن بر میزان شهوت و میل جنسی می‌افزاید و اشتها را باز می‌کند.
6- تنظیم کننده دستگاه گوارشی بوده و ابتلاء معده را به بیماری‌ها مرتفع می‌سازد.
7- خوردن آن سبب نیکویی رنگ و رخسار می‌گردد. در این صورت خاکشیر را با دو برابر وزن آن، شکر مخلوط کنید و تا ده روز بخورید.
8- گرفتگی ادرار را برطرف می‌سازد و فربه‌کننده است.
9- دل مالش و دل ضعفه را از بین می‌برد.
10- برای رفع بیماری‌های نقرس، ورم گوش و دستگاه تناسلی مفید است.
11- برای اسهال ساده کودکان شیرخوار اثر دارد.
12- به عنوان خنک کننده در امراض حصبه و آبله تجویز شده است.
13- اگر با شیر تازه خورده شود، بدن را چاق می‌کند.
14- خاکشیر را بکوبید، شب موقع خوابیدن، کف پا تا مچ را با آن ضماد نمایید، در تسکین و بهبود فشار خون اثر دارد.
15- روی ور‌م‌های سخت و سرطانی، پستان، چشم، نقرس و ورم گوش، ضماد نمایید.
16- از دانه‌های خاکشیر به عنوان پادزهر به نحو زیر می‌توان استفاده کرد؛
پنج گرم دانه را شسته و با گلاب یا آب خالص آن قدر بجوشانید تا شکفته شود و بعد آن را نیم‌گرم به مسموم بخورانید. به این صورت، قی آورده و ایجاد تهوع می‌نماید و این عمل را چند مرتبه تکرار کنید تا قی بند آید.
17- بزرگسالان معمولاً دانه خاکشیر را پس از پاک کردن و شستن کامل به مقدار 10 تا 20 گرم در آب خیسانده، صبح ناشتا با آب و عسل مخلوط و برای چند روز متوالی می‌نوشند.
18- برای رفع اسهال ساده کودکان شیرخوار می‌توان مقدار یک قاشق غذاخوری خاکشی پاک کرده را در ظرفی ریخته بر روی آتش ملایم به هم بزنند تا خاکشی بو داده شود و سپس کمی آب و عسل به آن افزوده هر نیم ساعت یک قاشق چای خوری از آن را به کودک بخورانند.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: پزشکی و سلامت
[ ۱۳٩۱/۳/٢٦ ] [ ۱:٠٥ ‎ب.ظ ] [ مهدی قاسمیان ]

شمشیر در دوران‌های مختلف

شمشیر

  پرونده:Sword and scabbard from 7th Century Persia.jpg

 

یک شمشیر زرین تزئینی ایرانی مربوط به عهد ساسانیان

 پرونده:Espadon-Morges.jpg

 

یک دراز شمشیر سوئیسی مربوط به سده ۱۵ یا ۱۶ میلادی

 

شَمشیر یک سلاح سرد است که از یک تیغه بلند و لبه‌تیز و یک دسته تشکیل شده‌است. صورت فارسی میانهٔ آن هم به همین صورت (با یای مجهول) بوده‌است.

جنس شمشیر

در خاور قدیم برای ساخت شمشیر از سه نوع فلز به نام‌های نرم‌آهن (آهن نرم)، شاپورگان (آهن سخت) و پولاد آمیخته بهره می‌گرفتند.پولاد گوهردار که برای شمشیرسازی نیز استفاده می‌شد روهینا نام داشت. به ابزار ساخته‌شده از روهینا، روهنی می‌گویند.(لغتنامه دهخدا، سر واژه روهینا.)

نمونه شعر از مسعود سعد سلمان:

               نعل اسبان شد آنچه نرم‌آهن

                                                           تیغ شاهان شد آنچه روهیناست

انواع شمشیرهای خاورمیانه قدیم

  • شمشیر فارسی
  • شمشیر خراسانی
  • شمشیر سلمانی
  • شمشیر عراقی
  • شمشیر هندی
  • شمشیر منصوران
  • شمشیر یمنی
  • شمشیر سلیمانی
  • شمشیر دمشقی

ژاپن:

 پرونده:Antique Japanese katana.JPG

کاتانا مربوط به سده ۱۶ یا ۱۷اُمی باسایا

شمشیر دمشقی

وقتی نام شمشیر عربی به گوش می رسد ناخودآگاه نام شمشیر دمشقی به زبان می‌آید چرا که بسیاری از نام آوران و قهرمانان عرب با این شمشیر توانسته‌اند فتوحات بسیاری به همراه آورند. شمشیر در نزد اعراب وسیله زیبایی و تزیین نیست بلکه وسیله‌ای است برای جنگ و نشان افتخار و عزت و شرافت با این حال تا جایی که ممکن بوده جدا از محکم ساختن شمشیرها بر زیبایی هنری آن نیز دقت شده است.

شمشیر عربی به چهار نوع تقسیم می‌شود:

  1. نصل (نیزه‌دار)
  2. مقبض (دسته‌دار)
  3. غمد (غلاف‌دار)
  4. حمائل.

اعراب نسب شمشیرهای نصل را به هند می‌رسانند که توسط غربی ها به دمشق رسیده است. این شمشیر از فولاد آب دیده به دو شکل فولاد سخت و فولاد نرم ساخته می‌شود. رنگش نیز سیاه است و انواع مختلف دارد:

‌أ.         سیاه روشن

‌ب.     سیاه خراسانی

‌ج.      سیاه شامی

اسلحه سازان عرب و فارس و روم همواره در طول تاریخ بر این باور بوده اند که در پس ساخت شمشیر دمشقی رازی است و همیشه سعی می‌کردند با تقلید از این شمشیر شمشیرهای خوبی بسازند. اسلوب و نحوه ساخت شمشیر دمشقی تنها از پدر به پسر منتقل می شد و به همین دلیل سال‌های سال، ساخت این نوع شمشیر از عجایب به شمار می رود. فیاض سلیمان السیوفی ۴۳ ساله و یکی از مشهورترین سازندگان شمشیر دمشقی که از اجداد خود ساخت این نوع شمشیر را یاد گرفته می گوید: خانواده ما همیشه شمشیر دمشقی را از طلا و مس می ساخته و طریقه ساخت شمشیر را تنها به فرزندان خود می آموخته است تا شکل همگانی پیدا نکند. وی پسری هشت ساله دارد. می‌گوید: نمی‌دانم که دوست داشته باشد این هنر خانوادگی را بیاموزد به همین دلیل سعی دارم شمشیر سازی را به برادرم یاد بدهم. وی می‌افزاید: شمشیر دمشقی شمشیر فرماندهان و امراء بوده و به همین برندگی و استحکامی که داشت از شهرت ویژه ای برخوردار بود. قیمت هر شمشیر دمشقی بیش از ۳۰۰ هزار لیره سوری (۶ هزار دلار) است.


در مجله علمی نیچر به نقل از دانشمندان آلمانی بیان شده است که شمشیرهای معروف دمشقی که در جنگهای صلیبی توسط مسلمانان مورد استفاده قرار می‌گرفته است حاوی رشته هایی از نانو لوله‌های کربنی است که مسبب استحکام بالای آن بوده است.

 منبع

http://fa.wikipedia.org



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: شمشیر ایرانی , شمشیر ذوالفقار , شمشیر کاتانا ژاپن
[ ۱۳٩۱/۳/۱٥ ] [ ۱٠:۳۱ ‎ب.ظ ] [ مهدی قاسمیان ]

قضاوت

قضاوت

ابوحمزه ثمالى از حضرت باقر علیه السلام نقل می کند که ایشان فرمودند در بنى اسرائیل عالمى بود میان مردم قضاوت می کرد. همین که هنگام مرگش ‍ رسید به زن خود گفت وقتى که من مردم مرا غسل ده و کفن کن و در سریر بگذار، رویم را بپوشان بعد از فوت او زنش همان کار را کرد و رویش را پوشانید؛ پس از مختصر زمانى روى او را باز کرد تا یک بار دیگر او را ببیند. چشمش به کرمى افتاد که بینى شوهرش را مى خورد و قطع می کرد خیلى ترسید شبانگاه او را خواب دید. گفت از دیدن کرم ترسیدى ؟ زن جواب داد بسیار ترسیدم قاضى گفت اگر ترسیدى بدان آنچه از گرفتارى به من رسید فقط بواسطه میل و علاقه ام بود نسبت به برادرت . روزى به اطراف مورد نزاع خود براى قضاوت پیش من آمد و من در دل میل داشتم حق با او باشد و گفتم خدایا حق را با او قرار بده ، اتفاقا پس از محاکمه حق هم با او بود و آشکارا مشاهده کردم که حق با برادر تو است ولى آنچه تو دیدى از رنج و عذاب آن کرم بواسطه همان میل بود که داشتم به حقانیت برادرت در منازعه اگر چه واقع هم همانطور بود.

 

منبع:انوار نعمانیه ، ص 15



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: پیامبران و ائمه (علیهم اسلام) , قضاوت
[ ۱۳٩۱/۳/۱۱ ] [ ۳:٠٠ ‎ب.ظ ] [ مهدی قاسمیان ]

درخواست عقیل

درخواست عقیل

در صواعق محرقه می نویسد: روزى عقیل از على علیه السلام درخواست کمک مالى کرد و گفت من تنگ دستم مرا چیزى بده . حضرت فرمود صبر داشته باش تا میان مسلمین تقسیم کنم سهمیه تو را خواهم داد، عقیل اصرار ورزید. على علیه السلام به مردى گفت دست عقیل را بگیر و ببر در میان بازار، بگو قفل دکانى را بشکند و آنچه در میان دکان است بردارد. عقیل در جواب گفت می خواهى مرا به عنوان دزدى بگیرند. على علیه السلام فرمود پس تو می خواهى مرا سارق قرار دهى که از بیت المال مسلمین بردارم و به تو بدهم ؟! عقیل گفت پیش معاویه می روم فرمود تو دانى و معاویه . پیش ‍ معاویه رفت و از او تقاضاى کمک کرد. معاویه او را صد هزار درهم داد و گفت بالاى منبر برو و بگو على با تو چگونه رفتار کرد و من چه کردم . عقیل بر منبر رفت پس از سپاس حمد خدا گفت مردم من از على دینش را طلب کردم على مرا که برادرش بودم رها کرد و دینش را گرفت ولى از معاویه درخواست نمودم مرا در دینش مقدم داشت صاحب روضات الجنات می گوید در روایت دیگرى است که معاویه گفت بر منبر رو على را لعن کن عقیل بالا رفت و گفت مردم معاویه مرا گفته که على را لعنت کنم پس شما معاویه را لعنت کنید.

 

منبع:روضات الجنات ، ص 90



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: پیامبران و ائمه (علیهم اسلام) , امانتداری , مسلم بن عقیل
[ ۱۳٩۱/۳/٦ ] [ ۱٢:٤۸ ‎ب.ظ ] [ مهدی قاسمیان ]

امام به فکر شیعیان است

امام به فکر شیعیان است

در اعلام الورى طبرسى مى نویسد که عبدالله بن سنان گفت : براى هارون الرشید لباسهاى فاخر و گران قیمتى آورده بودند هارون آنها را به على بن یقطین وزیر خود بخشید و از جمله آن لباسها دراعه بود از خز و طلا بافت که به لباس پادشاهان شباهت داشت على بن یقطین آن لباسها را به اضافه اموال زیاد دیگرى براى موسى بن جعفر علیه السلام فرستاد. حضرت دارعه را توسط شخص دیگرى غیر کسی که آورده بود براى خودش فرستادند على بن یقطین از پس فرستادن دراعه به شک افتاد و علت آن را نمی دانست حضرت در نامه اى نوشتند دراعه را نگهدار و از منزل خارج مکن یک وقت مورد احتیاج تو واقع میشود على بن یقطین آنرا نگهداشت .پس از چند روز بر یکى از غلامان خود خشم گرفت و او را از خدمت عزل کرد همان غلام پیش هارون الرشید سخن چینى نمود که على بن یقطین قائل به امامت موسى بن جعفر علیه السلام است و خمس اموال خود را در هر سال براى او مى فرستد و همان دراعه ای که امیرالمؤمنین به او بخشیدند براى موسى بن جعفر علیه السلام در فلان روز فرستاده . هارون بسیار خشمگین شد. گفت باید این کار را کشف کنم همان دم فرستاد از پى على بن یقطین ، هنگامی که حاضر شد گفت چه کردى آن دراعه ای که به تو دادم ؟ گفت در خانه است و آنرا در پارچه اى پیچده ام و هر صبح و شام باز مى کنم و نگاه مى نمایم و از لحاظ تبرک آن را مى بوسم . هارون گفت هم اکنون آن را بیاور.على بن یقطین یکى از خدام خود را فرستاد و گفت در فلان اطاق داخل فلان صندوق دراعه اى در پارچه پیچیده است فورا بیاور غلام رفت و آورد. هارون دید دراعه در میان پارچه اى گذاشته شده و عطر آلود است خشم او فرونشست و گفت آن را به منزل خود برگردان دیگر سخن کسى را درباره تو قبول نمی کنم و جایزه زیادى به او بخشید. غلامى را که سخن چینى کرده بود دستور داد هزار تازیانه بزنند هنوز بیش از پانصد تازیانه نزده بودند که مرد.

 

منبع:کشکول بحرانى ، ج 2، ص 132



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: پیامبران و ائمه (علیهم اسلام)
[ ۱۳٩۱/۳/۱ ] [ ۱۱:٤٦ ‎ب.ظ ] [ مهدی قاسمیان ]